יום ראשון, 21 באוגוסט 2011

מי מחבר את השאלות של הפסיכומטרי?


אנשי המרכז הארצי לבחינות והערכה הם אלו שכותבים את השאלות למבחן בפסיכומטרי . הם המוסד שאחראי על ההרשמה לבחינה, לתפעול לוגיסטי ולכתיבת השאלונים. את השאלונים מחבר הועד של המרכז. מעולם לא הייתה הדלפה של שאלון המבחן הפסיכומטרי.
במבחן הפסיכומטרי ישנם כמה פרקים של פיילוט. אלו בעצם פרקים שאתה לא מקבל עליהם ציון. בפרקים של הפיילוט אנשי המרכז הארצי בודקים תקינות של שאלות פסיכומטרי שהם חיברו. לפי הפיילוט הם יודעים האם כדאי לשים את השאלות הללו במבחן הבא או לא.
הציון של הפסיכומטרי מחושב באופן יחסי לציון של שאר הנבחנים באותו מועד, כך שגם במידה ומדובר במועד קשה, ההגינות נשמרת והסטטיסטיקה נשמרת. בכדי לקבוע סולם קושי אחיד ולבחון את יעילותם של שאלונים חדשים ישנם פרקי הפיילוט בבחינה.
 איך בנוי המבחן הפסיכומטרי ומה צריך לדעת בשביל הפסיכומטרי? 

המבחן הפסיכומטרי מורכב משלושה תחומים : חשיבה כמותית, חשיבה מילולית ופרקי אנגלית.
במהלך המבחן תתבקש לפתור 6 שאלונים, 2 שאלונים בכל תחום אשר מכילים 25-30 שאלות. שניים מתוך ששת הפרקים במבחן הם פרקי פיילוט אשר נועדו לתת למרכז הארצי לבחינות מידע סטטיסטי על הבחינה. פרקי הפיילוט אינם משפיעים על הציון שלך. הבעייתיות היא שלא ניתן לדעת במהלך המבחן או אחריו מה היו פרקי הפיילוט ומה היו הפרקים האמיתיים ולכן צריך לפתור את כל הפרקים בצורה הטובה ביותר.

חשוב לציין שהפרקים מסודרים בצורה שונה אצל כל נבחן, כך שאין טעם לפזול לשכן.

משך המבחן הוא 200 דקות, כל פרק אורך 25 דקות ויש בו בין 25 ל-30 שאלות, אין הפסקה באמצע. יש לך בממוצע, פחות מדקה בשביל לפתור כל שאלה. צריך לחשוב מהר וכאן נכנסים לתמונה כל השיטות והטריקים לפתרון שאלות שלומדים בקורסים.
רמת החומר הנדרשת בפרק הכמותי דומה לרמת המתמטיקה הנלמדת ב-3 יח"ל בכתה י'. הקושי בשאלות הוא בעיקר בקוצר הזמן שעומד לפנינו על-מנת לפתור אותן, דבר המשנה לחלוטין את הגישה בה צריך לפתור שאלות מסוימות (לעומת השיטה המוכרת מהבגרות- שם אומרים לך לעבוד לאט ולחשוב).

חשוב להדגיש כי הבחינה כולה היא בסגנון אמריקאי, ולפיכך אין נקודות על דרך הפתרון.

עקב בעיית הזמן הקצוב בפסיכומטרי יש יתרון גדול למי שיודע לנחש נכון ויכולת חשיבה מהירה. חשיבה מהירה,ניחושים וטקטיקות הם למעשה יסודות החשיבה הפסיכומטרית. מה שחשוב להצלחה בפסיכומטרי הוא גם גישה, צריך להיות מרוכזים, להמשיך הלאה כל הזמן ולדעת מתי לוותר על שאלה כי אין לך זמן וכל זה בלי להילחץ!! זה בסדר, זה רק המבחן הכי חשוב שתעשה בחיים שלך.

בגלל אופי הבחינה ובגלל חשיבותה – נדרש קורס פסיכומטרי טוב, שייתן את השיטות הכישורים וההכנה הנדרשת בכדי לענות מהר ונכון על כל השאלות, בכל התחומים.
בהצלחה!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה